ごあいさつ

ようこそお越し下さいました。
このページは、アリアメンバーが最新の業界情報についてアップロードしております。
経済情勢や基準等が目まぐるしく変化する昨今、少しでも参考にして頂ければ幸いです。
なお、文中の意見に係る部分は各メンバーの私見であり、法人の見解とは関係がありません。

2011年4月
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074 国際会計基準と米国会計基準のコンバージェンス完了へ向けての報告

 現在、IASBとFASBは、国際会計基準と米国会計基準のコンバージェンスを促進するための共同作業を行っている。当初の計画では、2011年の6月までに終了させる予定だったが、2011年4月21日にプログレスレポート(進捗報告)を公表した。その内容は、以下のとおりである。
 まず、「連結財務諸表」、「共同アレンジメント」、「退職給付」について、今後数週間のうちに新たな基準書を公表する予定となっている。また、「公正価値測定」及び「その他の包括利益の表示」に関する新たな規定も数週間のうちに公表する予定である。
 次に、「金融商品会計」、「リース」、「収益認識」、「保険会計」については、優先度を上げて取り組んでおり、完了に向けて大きく前進している。
 この他、「財務諸表の表示」や「資本の特徴を有した金融商品」などのコンバージェンス・プロジェクトは、2011年6月以降に日程を延期することとし、2011年後半の完了とすることとした。
 上述のスケジュールの見直しにより、日本の会計基準のIFRSコンバージェンススケジュールにも影響を及ぼすものと思われるため、留意が必要である。

074 Report on works towards the completion of convergence between IFRS and US-GAAP

 Currently, IASB (International Accounting Standards Board) and FASB (Financial Accounting Standards Board) are collaborating to urge convergence of accounting standards between IFRS and US-GAAP. They planned to complete all the process by June 2011 at first, but they announced a Progress Report on April 21 2011. The followings are its contents.

 They are going to issue new standards on “Consolidated Financial Statements,” “Joint Arrangement,” “Retirement Benefit” within a several weeks from now. And also new rules on “measurement of fair value” and “other comprehensive income” are going to be issued within a several weeks.

 They say that priority of “Financial Instruments,” “Leases,” “Revenue,” and “Insurance Contract” is higher than any other ones in the process, pushing them towards the completion.

 On the other hand, they permitted delay of convergence projects on “Presentation of Financial Statements” and “financial instruments with equity feature,” making its completion set after the second half of 2011.

 This revision of the schedule could affect the IFRS convergence schedule in Japan.

073 企業財務会計士の創設が白紙に

 金融庁は4月1日、公認会計士法改正等の国会提出を公表し、公認会計士の下位資格である企業財務会計士が創設されることがほぼ確定的と見られていた。ところが今般、同改正案は野党の反対に遭い、今国会では成立しない見込みとなった。

 新資格の創設には、その必要性や検討過程を疑問視する意見もあり、議論を尽くしたうえでの法案提出ではなかったと言えるだろう。しかし、未就職者や待機合格者(試験には合格したが、公認会計士としてまだ登録されていない者)の問題は重大であり、今後も議論は継続される見込みである。

 難関の試験に合格した優秀な人材を有効活用できないことは、当事者の損失にとどまらず、国にとっても損失である。今年1年かけて、より良い改正案が纏められることを期待したい。

073 Creation of Corporate Financial Accountants denied

 Financial Services Agency announced, on April 1 2011, that they submitted a proposal of revisions of CPAs and others to the Japanese Diet, and it seemed sure that creation of new accountants named Corporate Financial Accountants would be created. However, the proposal has been denied mostly by opposing party, and it will not be approved in this year’s session.

  Some are raising questions on its creation for its necessity and the discussion process of the proposal. It was not well established by enough discussion after all. But, there are still grave problems on CPA job-seekers and waiting-to-be CPAs (who has already passed the exams but not yet registered as a Certified Public Accountants), and they need solving.

 It is a huge loss not only for future CPAs but also for the nation itself that they could not make good use of excellent human resources. We wish that better reform would be proposed within this year.

072 「東北地方太平洋沖地震による災害に関する監査対応について」の公表

 平成23年3月30日、日本公認会計士協会より表題の件が公表された。
災害損失について例示列挙・会計処理の取扱い
①固定資産や棚卸資産等の滅失損失
→保険付保状況に応じて処理、保険金未確定の場合には注記等の対応
②災害により損壊した資産の点検費、撤去費用等
→決算日までに実施されていれば未払金計上、決算日までに未実施で引当金の要件を満たせば引当金の計上
③災害資産の原状回復に要する費用、価値の減少を防止するための費用等
→修繕費に準じた処理
④災害による工場・店舗等の移転費用等
→移転費用に係る損失の計上、決算日までに実行されていない場合は注記による概要説明など
⑤災害による操業・営業休止期間中の固定費
→原価性が認められない部分は損失計上
⑥被災した代理店、特約店等の取引先に対する見舞金、復旧支援費用(債権の免除損を含む)
→交際費や寄付金に準じた処理
⑦被災した従業員、役員等に対する見舞金、ホテルの宿泊代等の復旧支援費用
→福利厚生費に準じた処理 

■災害に関連して考慮すべき会計・監査事象
①繰延税金資産の回収可能性の判断
②取引先の財政状態の悪化等
③保有有価証券の時価の下落
④固定資産の減損判定
⑤その他(継続企業の前提に係る疑義の発生など) 

 このような状況で決算を迎える企業様にとっては厳しい状況だと思うが、監査人による監査、企業の経理担当者の判断指針としても参考になるだろう。

072 Announcement made on audit regarding the disaster caused by the Tohoku Area Pacific Ocean Offshore Earthquake

 JICPA (Japanese Institute of Certified Public Accountants) made an announcement on the title

■Example list and accounting treatments on the natural disaster.
1. Loss of fixed assets and inventories
→corresponds to the accounting treatment on insurance, requiring notes
2. Inspection and disposal cost for assets broken by the disaster
→if the inspection or disposal is done by the end of the fiscal year, they are accounted as payables. If either of them is not done by the end of the fiscal year, provision should be accounted with conditions of provisions satisfied.
3. expenses to recover the assets or expenses to prevent assets from losing their value.
→accounting treatment according to the repair cost should be applied.
4. Transfer cost of factories and operating location forced by the disaster.
→entry of loss on transfer cost should be made, and notes should be posted for the overall explanation.
5. Fixed cost generated during the stoppage period of operation caused due to the disaster.
→accounted as a loss unless it is recognized as a cost.
6. Monetary token of sympathy or condolence money to business partner who experienced the disaster, and supporting expenses for recover (including loos on exemption of payables).
→corresponds to the accounting treatment of entertainment expenses or donation.
7. Monetary token of sympathy or condolence money to employees or executives who experienced the disaster, and supporting expenses such as hotel expenses→corresponds to the accounting treatment of fringe benefit.

 ■accounting and auditing event to be considered regarding the disaster.
1. judgment of realizability of the deferred tax assets
2. deterioration of financial state of the business partners
3. fall in price of securities held
4. impairment test of fixed assets
5. others (such as going concern)

  The current situation is making companies more difficult to handle the year-end reporting, but this announcement will give auditors and companies’ accountants a direction of how to deal with the events caused by the disaster in terms of accounting.